Förtidigt födda barn

I Sverige föds cirka fyra procent av barnen för tidigt. Det innebär att nästan vart tjugonde barn föds före den 38:e graviditetsveckan och väger mindre än 2 500 gram. Många av dessa barn föds när nästan hälften av den normala graviditeten återstår. Eftersom barnets organ inte är färdigutvecklade finns det risker, men tack vare en sjukvård som hela tiden förbättras överlever fler barn. Allt fler barn klarar sig också från skador. Det går inte alltid att förklara varför barn föds för tidigt, men det finns kända orsaker. Barnet måste få hjälp med i princip alla livsviktiga funktioner den första tiden efter förlossningen.


Nu är jag inne på min andra vecka på barn kliniken, och det är ungefär sånt där jag har fått hjälpa till med. Jag har mest jobbet inne på Neo där de förtidigt födda barnen är, men jag har även varit ute lite med de större barnen. Det är många saker jag får lära mig som jag tidigare aldrig har tänkt på. Det är väldigt intressant :)

Idag innan jobbet har jag varit hos frisören och fixa håret lite, vi pratade även om baluppsättningen och jag tror det kan bli jätte bra :) Så nu längtar jag ännu mer efter balen och studenten! Emelie berätta idag att jag måste till skolan den här veckan och pröva om jag kan ha min studentmössa med så jag måste ta mig dit nått den här veckan. Men jag hoppas verkligen att den passar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0