Stjärnor

Alltså någonting som verkligen är fascinerande är stjärnor tycker jag. Jag tittade upp mot himlen nu på tidiga natten och det är så otroligt fin. Tänk dig miljoner små gnistrande pärlor som fyller en hel himel. Ja nästan exakt så ser de ut om man tittar mot dem. Hade det inte varit fuktigt och lite små kyligt ute hade jag lagt mig på marken bara för att se på dem. Men det är samtidigt lite läskigt att titta, de känns som dom kommer emot en och att dom rör på sig. Fast det gör dom väl också men på ett läskigt sätt. Stjärnor ä otroligt häftigt tycker jag :)
Ikväll blev det att jag åkte in till Hudik för att träffa mina små stjärnor Zeb och Steffo, det var så roligt att träffa er och se era små tindrande leenden igen :) hihi.. hann tyvärr bara träffa er ca en timme men de betyder mycket för mig. Efter jag träffat dom så träffade jag Högberg, vi körde en donken och en kikade på två filmer. Väldigt trevligt hade jag :) Men nu är det dags att sova lite för i morgon är det en ny dag men nya möjligheter.


En stjärna är en mycket stor och självlysande himlakropp av plasma. Den närmaste stjärnan sett från jorden är solen, vilken är källan till den allra största delen av energin på jorden. Andra stjärnor är synliga på natthimlen när de inte störs av solen, eller av andra ljusstarka objekt på jorden, så kallad ljusförorening. En stjärna lyser för att fusionen av atomkärnor i dess inre frigör enorma mängder energi, som så småningom färdas genom stjärnan och strålas ut i rymden. Nästan alla grundämnen tyngre än väte och helium är skapade i stjärnornas centrum.


Ps.  Saknar min Joakim nu, hoppas du har det bra ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0