Ingen tomte i Österrike ?

Nu är det ett par dagar sedan jag skrev. Men det har egentligen inte hänt så mycket nytt här :) Men jag fick precis veta någonting nytt men intressant. Alla utan jag kanske visste det redan men visste ni att tomten inte finns i Österrike ? Alltså man firar inte jul med tomte där ? Det var verkligen nått nytt för mig, jag trodde att alla som nu firar jul firar den med tomte ? Men i Österrike finns det ingen tomte. Utan man firar med att typ jesubarnet kommer på natten med både julgran och julklappar. Det är typ en ängel som kommer ner och det är ingen som har sett den. Dom brukade tydligen hänga guld eller typ "änglahår" på granen och säga att titta vad ängeln har tappat. Alltså ur sjukt låter inte de :P Så på natten mellan den 23-24 så klär typ föräldrarna granen medan barnen sover. Ojoj och hur sen jul pyntet ut utan tomtar. Det är ett mysterium för mig.. Så dom vet inte riktigt hur dom ska förklara för Linnea när hon bli äldre. Eftersom mamman i min familj är från Österrrike och pappan är från Sverige. Men är dom i Österrike får dom väl säga att tomten inte har tid att komma till alla länder utan då hjälper jesubarnet/ängeln till i stället eller tvärtom. Men för mig kom det som en chock att tomten inte fanns där ? Erkänn att ni måste hålla med mig om det ? Eller ?

Ja det kommer ta tid för mig att smälta det här jag får nog sova på saken och försöka att föreställa mig en jul utan tomte.

Annars en ganska lugn dag, eller a egentligen inte. Vi har varit ute och handlat ungefär hela dagen och varit på olika affärer. Solen har vilat sig idag och gömt sig mellan molnen så det har varit väldigt behagligt ute :) Vi har även tagit en kvälls promenad och sen ett dopp i poolen. 

 

Kommentarer
Postat av: Syrran

Va??? Ingen tomte??!! Kan inte för mitt liv tänka mej att fira jul utan en massa tomtar ståendes överallt i huset :) Här är det väldigt jullikt idag... snön fullkomligt VRÄKER ner och dom har lovat storm. Så ha det så bra du där borta i värmen ;) Kraaam!

2010-01-27 @ 11:09:40
Postat av: tove

jaha, då hänger jag med :) ja, det kan vara jobbigt ibland också att inte ha några riktiga scheman, men det viktiga är ändå på nåt vis att trivas med familjen :) ja, det låter som en bra plan, i längden är det rätt viktigt :) nej, jag åker faktiskt till mallorca för att vara au pair om några veckor, tillsammans med en kompis jag lärde känna i london faktiskt. så det blir nog kul, och skönt att komma iväg igen :D

2010-01-27 @ 11:48:46
URL: http://tovelitove.blogg.se/
Postat av: Moster Mia

Hej gumman. Ja det låter lite knasigt att vara utan tomte, men huvudsaken är väl julklapparna?!?! Har just pratat med mormor och berättat att du ser ut att må jättebra. Har även srivit ut några av dina bilder så hon får se hur du har det. Hon och morfar hälsar så mycket.

Kram kram

2010-01-27 @ 13:12:50
Postat av: Elina

Alltså...... fan va glad jag är att jag inte bor i österike :P Ingen jul utan tomte, PUNKT! Haha!

2010-01-27 @ 16:31:03
URL: http://elinabrandtskott.blogg.se/
Postat av: Louise - The world from my perspective

Först måste jag bara säga, så att jag inte glömmer av det, att jag trodde du menade med överskriften att jultomten och själva julen inte fanns i Österrike. Så jag blev lite förvånad för här i Turkiet så finns jultomten (vissa påstår att han kommer härifrån tom haha) men de är muslimer så de firar inte jul. Vilket är väldigt konstigt med tanke på jultomten.



Aja, vilket fall som helst. Au pair på Jamica. Wow!

Vad häftigt. Hur fick du det jobbet och hur länge ska du vara där?



är de okej om jag tipsar om dig i min blogg?

Kramar Louise

2010-02-13 @ 16:26:26
URL: http://louisesa.blogg.se/
Postat av: Amanda

Hej! Ängeln som kommer kallas Cristkind och är en ängel som kommer istället för tomten och som du skrev så lämnar hon endas efter sig en hårslinga för man man aldrig se henne, men dom har fortfarande mycke utsmyckningar i form av tomtar som hos dom ändå är " juligt". Men julafton där är fruktansvärt fint, då jag bott där kan jag intyga det :) /Mvh Amanda

2010-11-24 @ 08:48:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0