Alla hjärtans dag


14 Februari
Idag är det kärlekens dag. Det är nu man ska ta chansen till att visa sin älskade hur mycket man tycker om dem och hur mycket de betyder för en. Har man inte vågat berätta förut är det en perfekt dag för att göra det nu. Jag tycker att alla är värda en tanke denna dag, bara en kram kan betyda så enormt mycket. Själv ska jag snart åka till min mor och äta lite mat med henne, Jan, syster, Elina och Jonas och det ska bli mysigt. Fick precis två choklad hjärtan
av pappas Gun och de var snällt :) Sen vill ja önska alla mina vänner en underbar alla hjärtans dag, och ge er alla en puss och en kram <3




Fakta om Alla Hjärtans Dag

Den äldsta traditionen som kan kopplas till Alla Hjärtans Dag är ett hedniskt firande av våren - en fruktbarhetsrit - i Romarriket under första århundradet e Kr. Då Romarriket blev kristet ville man få bort den hedniska stämpeln och började därför att fira Alla Hjärtans Dag till minne av ett helgon istället. Sankt Valentin var en kristen präst som levde på 200-talet. Vid denna tid var det strängt förbjudet med giftermål i Rom, men Valentin vigde älskande par i hemlighet. Han fängslades och den 14 februari år 270 halshöggs han. 200 år senare blev prästen helgonförklarad och därmed älskande pars skyddshelgon ! Under medeltiden spred sig traditionen till Nordamerika. Idag präglar amerikanskt inflytande hjärtedagen och i USA är Valentine's Day en mycket stor kommersiell högtid. I Sverige slog Alla Hjärtans Dag igenom under 1980-talet och anammades som tradition. Det finns ingen motsvarighet till firandet i äldre svensk folktradition.


Kommentarer
Postat av: Anna

jag såg smset men har typ inge pengar :( Ha en bra alla hjärtans dag <3

2009-02-14 @ 18:30:01
URL: http://annalusth.blogspot.com
Postat av: rasha

puss och kram på dig med<3

2009-02-17 @ 17:42:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0