En liten tillbaka blick från Colombia

Ja första inlägget i denna blogg.
Eftersom jag precis har kommit hem från Colombia så tänkte jag göra en liten sammanfattning om resan här på bloggen. Någon är kanske lite intresserad.

Jag och en klasskompis startade resan mot Colombia den 14 Januari, flyget gick från Arlanda kl 9 på morgonen och vi var framme i Colombia kl 9 på kvällen den 15:e svensk tid. Vi började med att sova första natten i Bogota och dagen efter fortsatte vi våran resa mot Leticia. När vi anlände till Leticia så åkte vi till kyrkan, som vi skulle bo i. Det första vi hade var ett möte där vi fick lite information om hur dagarna skulle se ut. Vi delades in i 4 grupper.

*Byggteam 1 - bygga en skola i Ronda
*Byggteam 2 - bygga en skola i Tipisca
*Sjukvårdsteamet - Vårat projekt
*Ett vatten projekt bla. rena vatten, brunnar
 
På mötet fick vi veta att vi dagen efter skulle börja våran resa ut till byarna. Vi skulle vara ute i 5 dagar. Så efter mötet fixade vi alla saker som vi behövde ha med oss. Som t.ex. hängmatta,myggnät,mat m.m.



På de 5 dagarna vi vistades i djungeln hann vi besöka och hjälpa 4 byar. De byar vi var i är: Tipisca, Valencia, Zaragoza och Rondha. Vi hade mellan 50-200 patienter på en dag och tempot var väldigt högt. Vi har till den största delen haft medicinska patienter som först ska vägas och mätas och sen fick de komma till en läkare där de utredde sina problem. Vi hade med oss två tandläkare så det har även varit många med tandproblem de flesta fick dra ut en del av sina tänder. De två största problemen här omkring är nog ryggproblem och diarré. Vi hann även med 3 mindre "operationer" under de här 5 dagarna:

Första: Skar upp lite på ena knä och letade efter en tagg
Andra: skar upp under foten och letade efter en fisktagg
Tredje: en svårare grad av svinkoppar, stack 3-4 hål i läppen och sen tröck ur all var och blod.


 





Ellen och jag med flera Colombianska barn, Här är vi ute och arbetar i en av byarna.



Jag och världens sötaste flicka :)



Här är tre flickor som står vid floden när vi skulle på djungel vandringen.
Den äldsta flickan håller i en Sengångare och det var ett väldigt fascinerande djur :)



De 5 dagarna i djungeln var en helt fantastisk tid både på gott och ont. Älskar verkligen Colombia det blev många skratt men även skrik och jobbigare stunder där ute.

De var lite kortfattat om den första veckan, Sedan den sista veckan tillbringade vi mer i Letica. Men vi gjorde några utflykter till andra ställen, som t.ex. en dag hade vi invigning på en av skolorna som bygdes. Vi har även haft en barnfest för de prostituerades barn.

Jag har iaf sett en Krokodil där nere sen har jag även sett spindlar och kakelackor, apor, papegojor, världens största råttdjur och en Gepard eller vad det nu var. Säkert fler djur med som jag inte kommer på :) När vi sov i byarna blev de hänmatta med myggnät. Allt var iaf helt underbart. Alla människor var verkligen jätte trevliga och tacksamma. Det var de 3 bästa veckorna i mitt liv!


Jag har ca 1400 bilder till som jag skulle kunna lägga in men de får bli en annan dag eller någon annan stans, är man intresserad kan man alltid kika med mig någon dag. Finns många fina bilder faktiskt :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0